Att jag aldrig lär mig..

Jag varnar redan innan för att fräschhetsfaktorn på det här inlägget inte kommer att vara så högt, men jag är bara en trött småbarnsmor som bara vill sova.

Sen Saga föddes så brukar hon oftast vakna 1 gång/natt för endast ett blöjbyte. (Annars även för lite välling också) När vi bodde i Ribby så var det ju megatrångt och vi hade då skötbordet i sovrummet, men när man är så trött som jag är så slipper man helst gå de där få metrarna när barnet vaknar på natten. Då är det så mycket enklare att, i halv- eller helmörker, lägga henne på vår säng och byta blöjan. Lätt som en plätt.
Sen vi flyttade så har det fallit sig ännu mer naturligt att byta hennes blöja i vår säng, annars måste jag gå ända till badrummet och tända lampor och hålla på och krångla. Jobbigt! Nu funkar det jättebra att bara lyfta över, byta blöjan och sen lyfta tillbaka och i bästa fall så somnar hon om igen. 
Om det inte blir som inatt. Att hon råkar kissa i exakt den millisekunden som hon är utan blöja.
Så vad gör man?
Man svär argt, barnet gråter, man får dåligt samvete och säger till barnet att det inte är någon fara, att det inte gör något att hon kissade i mammas säng. Man knuffar på pappan så han får ta det nakna, ledsna och blöta barnet så att man kan fixa sängen. (Allt sker i ljuset av en liten ficklampa som ligger under en huvudkudde för att inte sprida alltför mycket ljus så att barnet blir för piggt) Snabbt som attan springer man ut i badrummet och greppar en badhandduk för att lägga under lakanet för att skydda bäddmadrassen. (Som ändå redan är förstörd av tidigare kissningar, bröstmjölksläckage, kräks och på senare tid utspilld välling) Man rotar fram en torr pyjamas och ny blöja och slänger till den nyvakna pappan som knappt fattar vad som händer.
Medan pappan klär på barnet så fixar man välling för säkerthetsskull. Lägger över barnet i hennes säng, proppar i flaskan och laddar upp med nappar och snuttefilt. Barnet somnar. Vid det här laget är man helt slut och orkar knappt ha ögonen öppna.
Äsch vem fan orkar bädda rent i sängen halv 4 på morgonen? Viker badhandduken runt det blöta lakanet så den fungerar som skydd mot kisset. Lägger mig i sängen. Det tar ett litet tag sen börjar jag känna att handduken fyller sin tilltänkta funktion, alltså att suga upp det blöta. Inser att jag nu ligger på en kissblöt kall handduk och känner att även täcket är blött. Masar mig ur sängen ännu en gång, viker handduken dubbel och vänder på täcket. Lägger mig och somnar. I en blöt säng. Fräscht? Inte det minsta!

Det är inte den första gången det här senariot inträffar och säkert inte den sista heller..

Kommentarer
Postat av: Emma

Hahaha, ja du, det där lät inte alltför underbart. Dags o sluta med blöjbyten på natten?
Uscha va ofräsch man är som morsa! Ligger man inte kiss så tar man bort snor med fingrarna... URK!

2007-09-17 @ 18:44:30
Postat av: Rebecca

Haha, ja man är inte så kräsen som småbarnsföräldrar. Har nog sovit på diverse skumma fläckar. Orka! Dock tycker jag du ska vänja av Saga vid blöjbyten på nätterna, verkar väldigt omständigt!

2007-09-18 @ 23:24:35
URL: http://www.rebeccas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0