Vad kan det vara?

Under förmiddagen har det dykt upp märkliga utslag på Saga. Imorse var hon lite röd bakom ena örat och lite prickig i nacken, thats is. Nu har hon små röda prickar i knävecken och upp mot låren, nederdelen av magen samt hela ryggen och nacken. Det verkar inte besvära henne något som tur är, men som mamma blir man ju hypernojig! Hon har samma t-shirt och byxor som hon hade igår så det är nog inget från kläderna iaf..
Ska googla lite och se vad jag hittar. Återkommer.

Update:
Enligt både Growing People och Netdoktor så handlar det om feberutslag. Sådana får man tydligen efter Tredagarsfebern. Men Saga har haft Tredagarsfebern 3 gånger tidigare och då aldrig fått några utslag. Och just det här febertillfället skulle inte jag kalla "Tredagarsfeber" om jag jämför med de tidigare gångerna heller, då har hon nämligen varit riktigt dålig med megahög feber och jättehängig. Men men, jag avvaktar och ser hur prickarna ser ut när hon vaknar.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Får man inte alltid utslag vid tredagarsfebern? Alicia fick det i alla fall. Och hon var också pigg trots hög feber. Jag tror man bara kan få tredagarsfebern en gång, det kanske inte var det tidigare gångerna?

2007-11-12 @ 23:01:07
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Rebecca

"Insjuknandet är akut med snabbt stigande temperatur och febern når ofta över 40°C. Ibland har barnen lätta luftvägssymtom. Det är frapperande hur bra barnen ofta mår trots den höga febern. När febern efter 2?3 dygn sjunker, i regel ganska plötsligt, uppträder ofta ett blekrött, småfläckigt utslag som främst sitter på bålen. Utslaget brukar försvinna inom något dygn."

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tredagarsfeber/

2007-11-12 @ 23:05:55
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Emma

MEya fick utslag på hela kroppen, hade just ingen feber, men 3 dagar senare åkte hon på vinterkräksjukan. Enligt sjukvårdsupplysningen så är prickarna ett tecken på att hon bär på ett virus i kroppen. Stefan sa att samma sak var det med Isak. Det är helt enkelt virus prickar, helt ofarligt.

2007-11-13 @ 10:57:48
Postat av: Lillasysteryster

Emma har rätt. Isak blir alltid prickig när han haft ett virus i kroppen. Men jag tror iofs inte att vinterkräksjukan (vilket jag är lite tveksam över att Meya hade med tanke på dels den långa sjukdomsperioden men även pga den relativt långa inkubationstiden innan de andra blev sjuka) kan ge virusprickar men där är jag lite osäker. Ofta brukar det röra sig om luftvägsinfektioner, typ förkylningar, som ger virusprickar. Det är även ytterst sällan prickarna kommer INNAN sjukdom, ofta kommer de när barnet varit sjukt ett längre tag. Dvs när sjukdomsförloppet är segt eller när barnet för återkommande infektioner.

Just nu är det många magsjukor i omlopp. Vanliga hederliga virusorsakade magsjukor (dock inte så allvarliga utbrott av vinterkräksjuka än så länge). Det går även runt lite vanliga förkylningar. Antagligen har Saga ett virus i kroppen som inte riktigt vill släppa taget!

Att diagnosticera prickar på ett barn är som att upptäcka en nål i en höstack har jag fått lära mig. Det är sällan något farligt och så länge det inte bekymrar barnet behöver man inte oroa sig!

2007-11-13 @ 20:50:52
URL: http://lillasysteryster.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0